Frågor och svar

Nedan har vi samlat svaren på de vanligaste frågorna vi får från hyresgäster och blivande hyresgäster.

Ämnena ligger i bokstavsordning A-Ö för att du lätt ska kunna finna det du söker.

Om du inte får svar på dina frågor här ber vi dig kontakta vårt kontor på telefon 0503-359 90.

A

  • När du flyttar är det viktigt att du gör en flyttanmälan hos Skatteverket så att du får rätt folkbokföringsadress.

    Du behöver även ändra din adress på Svensk Adressändring . Här kan du även eftersända din post.

  • De allra flesta av våra lägenheter är anslutna till Telias analoga kabel-tv-nät och ett analogt grundutbud ingår i hyran för lägenheten. Du behöver ingen särskild box för att kunna se på dessa kanaler utan ansluter din tv i det vanliga antennuttaget i lägenheten. Undantag finns och vi informerar om detta vid inflyttning.

    Vid fel på den analoga kabel-tvn kontaktas Elektronikhuset i Mariestad på telefon 0501-27 80 33 eller www.elektronikhuset.se.

    För digital-tv och bredband, se längre ned.

  • Andrahandsuthyrning tillåts efter att tillstånd inhämtats från hyresvärden. Du behöver ha giltiga skäl, till exempel att prova arbete på annan ort, prova att sammanbo med partner, studera på annan ort och liknande. Rätten att hyra ut sin lägenhet i andra hand gäller endast under en begränsad tid, normalt sex månader.

    Här hittar du en ansökan för andrahandsuthyrning.

    Kontakta uthyrningen på telefon 0503-35991 för mer information.

  • Wennergrens erbjuder tjänsten autogiro för inbetalning av hyra. För att du som hyresgäst ska kunna betala hyran via autogiro krävs det att du fyller i en s k medgivandeblankett där du godkänner att en viss mängd pengar (hyran) dras från ditt konto vid en viss tidpunkt (månadsskiftet). Kontakta oss på 0503-359 90 så skickar vi en blankett.

    Om du skulle få problem med att betala hyran i tid är det viktigt att du hör av dig till oss på Wennergrens på telefonnummer 0503-359 90.

  • I anslutning till din fastighet finns det sopkärl. Matrester ska sorteras separat och slängas i bruna papperspåsar som finns att hämta på anvisade platser för ditt kvarter. Ditt restavfall slänger du i en tät plastpåse som du knyter ihop.

    I flera av våra fastigheter finns även möjlighet till lättare sopsortering av glas, kartong, plast osv i tydligt uppmärkta sopkärl. Det är inte tillåtet att slänga något annat än det som skyltarna visar. I övrigt hänvisar vi till återvinningscentralerna i de olika kommunerna.

  • Vid avfrostning av frysen behöver det i vissa fall ske under minst 24 timmar för att all is, även den som inte syns, ska försvinna. Det är viktigt att frysskåpet är helt torrt inuti innan du sätter på det igen. Kontakta oss om du har några frågor angående vad som gäller för just din frys.

  • Avhysning kan bli aktuellt vid följande fall:

    • Att hyresgästen inte har betalat hyra.

    • Att hyresgästen stört grannar och inte följt uppmaningar om att upphöra med detta.

    • Att hyresgästen inte tagit hand om och vårdat lägenheten enligt hyreslagen.

  • Kemikalier och oljor får inte hällas ut i köksslasken, handfatet eller spolas ner i toaletten. De ska lämnas in på återvinningscentralen. Det är inte heller tillåtet att slänga kattsand eller föremål som exempelvis våtservetter, tops, bomullsrondeller, bindor och tamponger i toalettstolen.

    Vid eventuellt stopp i något avlopp gör du en felanmälan till oss (om du inte löser det själv). Om det visar sig att ditt stopp beror på att du har spolat ner föremål som inte är tillåtna kan du bli ersättningsskyldig.

B

  • Precis som i din lägenhet, är det ditt ansvar att hålla ordning och vårda din balkong. För allas trivsel och säkerhet är det viktigt att du tänker på några saker:

    • Placera blomlådorna på insidan av balkongräcket så att de inte ramlar ner på någon eller skräpar ner på balkonger/uteplatser längre ner.

    • Det är inte tillåtet att näta in balkongen eller bygga burar för husdjur.

    • Om du vill sätta upp en parabolantenn behöver du tillstånd från oss.

    • Hos oss får du endast grilla med elgrill på din balkong. Det är inte tillåtet att grilla med någon annan typ av grill på grund av störande matos och brandrisk.

    • Vi har inte möjlighet att förbjuda rökning på balkongen. Om du väljer att röka på din balkong är det mycket viktigt att du visar hänsyn och anpassar rökningen. Röken kan nämligen störa dina grannar om den tar sig in i deras lägenheter. Samla även upp fimparna eftersom det är förbjudet att slänga fimpar på marken.

    • Skaka/piska inte mattor eller annat från balkongen eftersom dammet kan hamna hos dina grannar. På många av våra fastigheter finns det piskställningar som du kan använda.

    • Det är förbjudet att förvara sopor på balkongen.

  • Ett trapphus är en utrymningsväg och ska hållas fri så att räddningstjänsten kan komma fram om det skulle behövas. Barnvagnar, skor eller cyklar får därför aldrig lämnas i trapphuset eller entrén. I många av våra fastigheter finns det ett speciellt rum där barnvagnen kan förvaras. Om det inte finns ett sådant måste du förvara vagnen i lägenheten.

  • När du flyttar från Wennergrens och har tömt och flyttstädat vill vi komma in i lägenheten och besiktiga den efter dig. När vi gör vår besiktning uppdateras vi om skicket på lägenheten i stort samt skyddar dig och inflyttande hyresgäst mot eventuella tvister om uppkomna skador, etc.

    Ring 0503-359 90 i god tid innan avflyttning för att beställa besiktningstid.

  • Som hyresgäst ska du betala månadshyran i förskott, senast sista vardagen före ny kalendermånad. Om betalning sker på annat vis än via den bankgiroblankett som följer med hyresavierna måste OCR-nummer anges. Om du skulle få problem med att betala hyran i tid är det viktigt att du hör av dig till oss på Wennergrens på telefonnummer 0503-359 90.

    Om du inte betalar hyran i tid debiteras du dröjsmålsränta på kommande hyresavi.

    Om hyran är obetald 5 arbetsdagar efter förfallodatum skickas den till inkasso. Vi anlitar Intrum som inkassobolag. Observera att hyran måste betalas till Intrum om den blivit registrerad där.

  • Om du behöver hjälp med anpassningar i din bostad t.ex. handtag i duschen, utjämning av trösklar osv så kan du ansöka om bostadsanpassningsbidrag i din hemkommun.

    Här kan du läsa mer om vad som gäller för Hjo, Tibro och Karlsborg.

    Här kan du läsa om vad som gäller för Skövde.

  • Det är viktigt att du skyddar dig och dina grannar mot brand. Ofta är det vardagliga saker som orsakar bränderna, till exempel en glömd platta på spisen, levande ljus eller rökning.

    Om det börjar brinna är det viktigt att agera direkt!

    Rädda = Rädda dig själv och de som är i fara.

    Varna = Varna alla som hotas av branden.

    Larma = Larma 112.

    Släck = Släck branden om du tror att du klarar det.

    Brandvarnare

    Kontrollera din brandvarnare minst en gång i månaden. Du testar den genom att använda testknappen. Det är din skyldighet som hyresgäst att byta batteriet. Om den brandvarnare vi har monterat ändå inte fungerar är det viktigt att göra en felanmälan. Är den trasig byter vi ut den kostnadsfritt.

    Håll trapphuset fritt

    Ett trapphus är en utrymningsväg och ska hållas fri så att räddningstjänsten kan komma fram om det skulle behövas. Barnvagnar, skor eller cyklar får därför aldrig lämnas i trapphuset eller entrén. Inte heller soppåsar, möbler eller andra saker. Detta gäller även källargångar och utanför förråd. I vissa trapphus finns det avsedda utrymmen för rullatorer och barnvagnsunderreden. Insatsen tar du loss och förvarar i din lägenhet eller ditt förråd. Cyklar förvaras endast i cykelställ utanför, alternativt på annan anvisad plats.

    Dörrar till källare och vindar ska hållas stängda och låsta om det finns lås

    Brandfarliga ämnen får inte förvaras i dessa utrymmen. Tänk på att inget får förvaras i vinds- och källargångar.

    Lämna aldrig köket när du lagar mat

    Fett och olja kan börja brinna om temperaturen blir för hög. När du steker eller friterar ska du därför alltid ha ett lock till hands. En brand på spisen måste kvävas och det gör du enklast med locket som hör till pannan eller grytan.

    Ha alltid uppsikt när du grillar

    Lämna aldrig din grill utan tillsyn och ha alltid en stor hink med vatten i närheten så du snabbt kan släcka om olyckan skulle vara framme. Var också uppmärksam på att inte vara i närheten av träd och buskar som lätt kan ta eld från en gnista. Det är endast tillåtet att grilla med elgrill på din balkong.

    Släng aldrig fimpar på marken

    Glöden från en cigarettfimp kan orsaka brand och stor fara. Ha som vana att alltid slänga din släckta fimp i en askkopp.

    Enligt ditt hyresavtal är du skyldig att ha en hemförsäkring så länge du bor hos oss. En hemförsäkring kan inte skydda dig mot brand, men om en olycka händer är det bra att ha en försäkring som täcker det som kan gå förlorat. Försäkringen täcker skador på dina ägodelar och kan till exempel hjälpa dig med en tillfällig bostad om det skulle ske en större skada på fastigheten.

  • Brandvarnare är ett måste. Därför har vi utrustat alla våra lägenheter med en brandvarnare. Du får gärna sätta upp fler på egen bekostnad.

    Kontrollera att brandvarnare finns och att den fungerar, minst en gång i månaden. Du testar den genom att använda testknappen. Du ansvarar själv för att byta batteri i din brandvarnare. Fungerar den inte är det viktigt att göra en felanmälan. Är den brandvarnaren vi har monterat upp trasig byter vi ut den kostnadsfritt.

  • Alla våra lägenheter är anslutna till ett öppet fibernät med möjlighet att köpa tjänster såsom bredband, digital-tv och IP-telefoni. Med undantag för bostäderna i Blikstorp där Bosnet är tjänsteleverantör så är alla fastigheter anslutna till Telias Öppen fiber.

    Det är du själv som hyresgäst som tecknar ett abonnemang för TV/telefoni/surf och det finns många olika tjänsteleverantörer att välja mellan med olika hastigheter och typer av tjänster.

    bredbandswebben.se kan du själv välja tjänsteleverantör.

    För er som bor i Blikstorp gäller istället www.bosnet.se.

    För fel eller problem med olika typer av bredbandstjänster hänvisas till respektive tjänsteleverantör.

  • Om du vill byta lägenhet loggar du in på ’Mina sidor’ och aktiverar din köprofil. Du söker sedan bland våra lediga lägenheter.

    Ett halvår efter att du erhållit ett hyreskontrakt är du spärrad från att söka ny lägenhet i vårt system. Det krävs särskilda skäl för att få ett nytt hyresavtal inom det första hyresåret, därefter är det fritt att söka.

C

  • Din cykel ska stå parkerad utomhus i ett cykelställ eller inomhus i ett cykelrum om ett sådant finns.

    Du får inte ställa din cykel i trapphuset då den kan stå i vägen vid en utrymning.

D

  • Om du vill sätta in en egen diskmaskin i din lägenhet behöver du kontakta oss för att stämma av om det är möjligt. Installationen måste vara fackmässigt gjord både vad gäller el- och VVS-arbeten. Det köksskåp du tar bort förvarar du i ditt förråd tillsvidare.

    Om du vill installera en bänkdiskmaskin behövs en speciell köksblandare. Vid avflyttning återställer du köket igen om inte annat görs upp med nya hyresgästen.

    I många fall kan vi erbjuda en diskmaskin mot en höjning av hyran, en s k standardhöjande åtgärd. Det är inte möjligt i alla lägenheter och avgörs från fall till fall. Kontakta oss på telefon 0503-359 90 eller info@wennergrens.se för mer information.

  • Vid dödsfall gäller en månads uppsägningstid om dödsbodelägarna säger upp lägenheten inom samma månad som dödsfallet ägt rum.

    Om detta inte görs gäller sedvanliga tre månaders uppsägningstid.

    Det är viktigt att alla dödsbodelägare är överens om att lägenheten ska sägas upp. Det går bra att lämna fullmakt till en dödsbodelägare att företräda dödsboet mot oss som hyresvärd.

    För mer information kontakta uthyrningen på telefon 0503-35991.

E

  • E-faktura är en elektronisk avisering av hyran direkt till din internetbank. Det fungerar även om du väljer att hyran ska dras via autogiro. Du anmäler e-faktura direkt i din internetbank. Genom att välja e-faktura sparar du på miljön då papper och utskrifter ersätts av elektronisk avisering.

  • Du tecknar själv avtal med ditt lokala elbolag.

    Hjo Energi

    Vattenfall gäller för boende i Korsberga och Blikstorp.

    KEAB (Karlsborg Energi)

    Tibro Energi

    Skövde Energi

    Kontakta oss på kontoret 0503-359 90 om du har frågor kring detta.

  • Vi kan alla hjälpa till att minimera den energikris som pågår i Europa genom att minska på vår egen elanvändning. Om alla tänker på att använda elen extra sparsamt så gynnas också alla, både människor och miljö. Reflektera över hur du använder el och till vad, kanske står vissa saker påslagna helt i onödan. Tack för att du är med och bidrar!

    Några enkla sätt att spara energi i ditt hem:

    • Släck lampor i rum du inte är i och byt till LED-lampor. En LED-lampa använder fyra till fem gånger mindre energi än en halogenlampa och den håller upp till 15 000 timmar.

    • Duscha kortare tid – halverar du din duschtid så halverar du också energi- och vattenförbrukningen.

    • Diska i (full) diskmaskin (om du har diskmaskin) och skrapa av rester istället för att spola av disken före.

    • Tvätta med fylld tvättmaskin och välj inte högre temperatur än nödvändigt. Tvätta i 40 grader istället för 60 grader - då halverar du energianvändningen. Tvättrådet anger alltid den högsta temperatur plagget tål. Dagens tvättmedel tvättar lika rent i 40 grader som i 60.

    • Använd torkställning – om det går, häng kläderna för att torka på en torkställning i badrummet istället för att använda torktumlare/torkskåp. Att torktumla kläder kan dra upptill fyra gånger mer energi än att tvätta dem, dessutom sliter du mindre på kläderna! Tänk på att inte ställa blöt tvätt i utrymmen som inte är gjorda för det då det kan bildas mögelsporer.

    • Vädra smart – om du behöver vädra: öppna mycket och vädra under kort tid, i stället för att vädra lite under lång tid. Stäng av termostaterna på elementen under tiden.

    • Dra för gardiner och persienner på natten – Gardiner och persienner hjälper till att hålla kylan ute och du behåller värmen i rummet. Kom ihåg att inte täcka över elementen - de behöver dra åt sig luft från rummet för att få värmen i luften att cirkulera.

    • Undvik standby – stäng av apparaterna helt när du inte använder dem.

    • Dra ur laddare när de inte används, eller använd en grenkontakt med strömbrytare så slipper du dra ur en massa sladdar.

    • Ställ in rätt temperatur i kyl och frys, det rekommenderas att ha +4 grader Celsius i kylen och -18 grader Celsius i frysen. Då får du både bra matförvaring och låg energianvändning.

    • Frosta ur frysen om det bildats is i den. Isen ökar energianvändningen och ger sämre matförvaring. Torka av baksidan av kylen och frysen så att kondensorn hålls dammfri. Även dammet gör att elanvändningen ökar.

    • Sätt på locket på kastrullen och koka upp vatten i vattenkokare – Använd lock på kastrullen så kokar innehållet upp snabbare. Ska du koka vatten, koka först upp vattnet i vattenkokare, det drar mindre energi och går snabbare.

    • Utnyttja eftervärmen – Stäng av spisen (ej induktionsspis) och ugnen en stund innan maten är färdig och utnyttja eftervärmen.

F

  • För att felanmäla något i din lägenhet eller i fastigheten du bor i loggar du in på ’Mina sidor’. Dina inloggningsuppgifter finns i det utskick vi gjort per post eller e-post.

    Kontakta oss på 0503-359 90 om du saknar dessa uppgifter.

    Det går också bra att göra en felanmälan via e-post: felanmalan@wennergrens.se

    Har du inte möjlighet till detta kan du ringa till vårt kontor på telefonnummer 0503-359 90. Därifrån administreras all fastighetsservice oavsett om det gäller vår egen personal eller utomstående service.

    Våra telefontider på kontoret är måndag – fredag 9-12.

    Vid fel utanför kontorstid hänvisar vi till Securitas Fastighetsjour som nås på telefon 010-470 56 39.

    Vår ambition är att åtgärda felet så snabbt som möjligt.

  • Hänsyn ska visas mot grannar och andra närboende. “Festande” kan ske vid enstaka tillfällen och ska hållas på en rimlig nivå. Informera gärna dina grannar i förväg.

    Vid regelbundet festande kan både grannars och hyresvärdens tålamod tryta och i värsta fall kan uppsägning ske.

    Festa hur mycket du/ni vill, bara inte omgivningen störs. Mellan klockan 23-06 ska det vara lugnt i huset för att alla hyresgäster ska ha möjlighet till återhämtning.

  • Det är mycket viktigt att lägenhet, förråd, balkong och uteplats är tömda på möbler och lösöre samt är väl städade när det är dags för avflyttningsbesiktning. Vi har under senare tid dessvärre sett en ökning i antalet anmärkningar på utförda flyttstädningar och vill därför trycka extra noga på hur viktigt det är att städningen är väl genomförd. Om lägenhetens städning underkänns vid avflyttningsbesiktning kommer vi att låta utföra omstäd på din bekostnad.

  • Det är ditt ansvar som hyresgäst att hålla fläktfiltret rent. Du rengör det lättast med diskborste och diskmedel. Om ditt filter går sönder är det bara att göra en felanmälan på ‘mina sidor’ eller kontakta kundtjänst 0503-35990, så får du ett nytt av oss.

  • Kontakta oss eller gör en felanmälan om du har fått problem med fåglar eller andra skadedjur.

  • Vissa av våra fastigheter har treglasfönster. Dessa fönster läcker inte ut energi på det vis som tvåglasfönster kan göra. Du som har treglasfönster kan ibland märka att delar av fönsterrutan immar igen på utsidan efter en frostnatt eller liknande. Det är inget konstigt utan beror på att värme från lägenheten inte läcker ut och ‘dunstar bort’ fukten lika fort som på ett mer otätt fönster. Även om det ser lite tråkigt ut för stunden så är det bra att veta att imman försvinner efter en stund utan att du behöver göra något åt det.

  • Till varje lägenhet finns ett förråd som ingår i hyran. Detta återfinns oftast i källaren eller på vinden i fastigheten. Du ansvarar för ditt förråd även om du inte använder det, därför ska det alltid vara låst med ett godkänt lås. På grund av brandrisken får inga brandfarliga ämnen förvaras i förrådet.

G

  • De garage som finns tillgängliga hyr du med ett separat avtal. I garaget får inte reparation eller tvätt av fordon förekomma. I ditt garage får endast ett kördugligt och försäkrat fordon (bil eller mc) samt en omgång däck förvaras. Allt annat, t ex verktyg, reservdunkar osv kan utgöra fara i händelse av brand och får därför inte förvaras där.

  • Kontakta oss eller gör en felanmälan om du har fått problem med getingar eller andra skadedjur. Ser mer information under ’Skadedjur och ohyra’.

  • Ljuskällor i fasta armaturer byts av hyresgästen. Om du behöver hjälp att byta dessa kan du kontakta kontoret på 0503-359 90 så kan vi hjälpa dig med att byta ljuskälla mot en avgift.

  • Var rädd om golven i din lägenhet. Att ersätta ett skadat eller onormalt slitet golv kan bli dyrt. Enklaste sättet att skydda golven är att använda möbeltassar på dina möbler samt vara mycket sparsam med vattnet när du fukttorkar.

  • Det är endast tillåtet att grilla med elgrill på din balkong och tänk på att visa hänsyn mot dina grannar. Om du vill grilla på gården ska det i så fall ske en bra bit bort från fastigheten.

  • Gräsytorna är till för alla hyresgäster och du får gärna leka och ha picknick mm där. Rasta inte din hund på de gemensamma gräsytorna eftersom gräset riskerar att dö. Parkera inte heller bilen på de gemensamma gräsytorna.

  • Wennergrens värnar om din personliga integritet och samlar in, behandlar och använder personuppgifter i enlighet med denna dataskyddspolicy.

    Som hyresgäst eller bostadssökande hos Wennergrens eller med motsvarande anknytning till oss accepterar du vår dataskyddspolicy och behandling av dina personuppgifter. Vidare godkänner du att Wennergrens använder telefon, e-post, meddelandetjänst via ”mina sidor” brev eller annan skriftlig kommunikation för att kommunicera med dig.

    När samlar vi in data?

    Vi kan komma att samla in data i samband med registrering som bostadssökande och/eller vid intresseanmälan till specifika objekt. Det gäller också vid e-post, telefonsamtal och besök före och under hyresförhållandet.

    Före hyresförhållandet

    Informationen som samlas in före hyresförhållandet startar, på intressent- eller bostadssökarstadiet är likaså nödvändiga för att kunna analysera marknadsförutsättningarna för en viss typ av boende och för att kunna bearbeta dig som potentiell ny hyresgäst hos oss. Uppgifterna som samlas in är nödvändiga för att kunna bli hyresgäst hos Wennergrens och för att kunna administrera ett pågående hyresförhållande.

    Vi samlar in personlig information och kontaktuppgifter såsom namn, personnummer, adress, e-post, telefonnummer m m samt uppgifter om familjeförhållanden och nuvarande boende vid tidpunkten för ansökan. I vissa fall är det även relevant med kontaktuppgifter till anhörig vilket vi registrerar först efter samtycke vilket även gäller för relevanta uppgifter om hälsotillstånd som har betydelse i vårt arbete med ansökan om bostad.

    Även ekonomisk och finansiell information som är relevant såsom inkomst, uppgifter om betalningsanmärkningar och betalningshistorik/skulder samt kontonummer (för autogiro, e-faktura m m) samlas in liksom viss information från besök på hemsida såsom ip-adress och webbläsarinställningar.

    Under hyresförhållandet

    All information samlas in och behandlas för att vi ska kunna fullgöra våra åtaganden som fastighetsägare. Vi gör detta grundat i följande syften och lagliga grunder för behandling av personuppgifter:

    Bekräfta identitet och verifiera person-/kontaktuppgifter för att vi ska kunna utföra avtalsmässiga åtaganden i hyresförhållandet. Det är också relevant för att sökandet och erbjudandet av lediga bostäder ska kunna göras rationell och med viss transparens.

    För att kunna informera om pågående projekt efter lämnade intressepreferenser. Samtycke för registrering krävs.

    För att kunna utföra eventuella kund- och marknadsundersökningar. Samtycke krävs för registreringen.

    För att säkerställa att webbsida eller annan typ av kommunikation visas på ett korrekt och effektivt sätt.

    För att kunna följa tillämplig lagstiftning och möjliggöra myndighetsutövning inom vårt verksamhetsområde.

    Kortfattat behandlar vi personuppgifter för att skicka ut hyresavier, hantera betalningar, inhämta förbrukningsdata för el, vatten, värme etc samt när vi hyresförhandlar och skickar information om ditt boende.

    Delning och behandling av personuppgifter

    Vi överför eller delar information med leverantörer, underleverantörer och samarbetspartners. I denna process vidtas rimliga legala, tekniska och administrativa åtgärder för att säkerställa att uppgifterna hanteras säkert.

    Varje delning och/eller överföring sker efter övervägande och inte per automatik.

    Myndigheter såsom Skatteverket, Kronofogdemyndighet och/eller andra myndigheter kan kräva att Wennergrens enligt lag eller annat berättigat syfte ska lämna information som innehåller personuppgifter enligt ovan.

    Ingen försäljning av personuppgifter förekommer.

    Wennergrens behandlar personuppgifterna fysiskt på kontor/arkiv i Hjo samt digitalt inom EU och i förekommande fall genom systemleverantörer med upprättade personuppgiftsbiträdesavtal.

    Hur länge finns uppgifterna kvar?

    Uppgifterna sparas så länge det är relevant för att uppfylla syftet med insamlingen. Rent konkret innebär det att en gallring och avidentifiering sker när ett hyresförhållande upphör alternativt efter det att en eventuell hyresskuld efter avflyttning slutreglerats.  Uppgifter registrerade för ansökan om bostad raderas efter 12 månader om personen inte förnyat sin anmälan om intresse.

    Vissa uppgifter rörande hyresavtalet sparas i två år efter avflyttning, såsom hyresavtalet. Uppgifter som kan återfinnas i bokföringsmaterial sparas enligt bestämmelserna i bokföringslagen i sju år inklusive innevarande år.

    Rättigheter

    Som registrerad har du rätt att få tillgång till den data som samlats in och registrerats och uppgift om i vilket syfte detta utförts.

    Du har vidare rätt till rättelse av eventuellt felaktig information eller om den inte varit komplett.

    Du har vidare rätt att bli raderad, d v s att de insamlade personuppgifterna raderas förutsatt att de inte är nödvändiga med hänsyn till det ursprungliga syftet med registreringen. Vid förfrågan om radering kan eventuella skyldigheter att behålla informationen registrerad med hänsyn till lagstiftning hindra oss att omedelbart radera uppgifterna.

    För uppgifter registrerade för ansökan om bostad gäller att dessa raderas omedelbart efter att besked om att man ej önskar kvarstå som sökande lämnats. I en sådan situation finns ingen grund för fortsatt lagring av uppgifterna.

H

  • Våra fastighetsskötare utför snöröjning och halkbekämpning. Då vi har många fastigheter att ta hand om kan det ibland ta en liten stund innan du får röjt utanför just dig. Var försiktig om du går ut om vi ännu inte har hunnit skotta och halkbekämpa.

  • Som hyresgäst hos oss bör du ha en egen gällande hemförsäkring. Översvämning, brand och inbrott kan drabba alla.

  • På vår hemsida www.wennergrens.se hittar du alltid aktuell information och svar på många av de vanligaste frågorna du som hyresgäst kan tänkas ha. Här hittar du också länk till inloggning för ’Mina sidor’.

  • Husdjur är välkomna i lägenheterna under förutsättning att de hålls efter så inte grannar upplever besvär. Vissa djur, t ex reptiler behöver du dock söka tillstånd för. Du hittar mer information här.

    Det är inte tillåtet att näta in eller bygga burar på din balkong.

    Spola aldrig ner kattsand i toaletten då det bildar en propp i rören och orsakar avloppsstopp.

    Rasta inte din hund på de gemensamma gräsytorna på området och plocka alltid upp efter din hund.

    Tänk på att du kan bli ersättningsskyldig för skador orsakade av dina husdjur, till exempel tapetskador som orsakats av klösande katter.

  • Som hyresgäst ska du betala månadshyran i förskott, senast sista vardagen före ny kalendermånad. Om betalning sker på annat vis än via den bankgiroblankett som följer med hyresavierna måste OCR-nummer anges. Om du skulle få problem med att betala hyran i tid är det viktigt att du hör av dig till oss på Wennergrens på telefonnummer 0503-359 90.

  • Om du har en Kivra-brevlåda kommer din hyresavi dit per automatik.

    Om du önskar e-faktura istället anmäler du detta i din internetbank.

    Du kan också välja att betala via autogiro. Då behöver du fylla i en s k medgivandeblankett där du godkänner att en viss mängd pengar (hyran) dras vid en viss tidpunkt (månadsskiftet). Kontakta oss på tel 0503-359 90 så skickar vi en blankett! Avi för autogirodragning skickas endast då beloppet har ändrats, oftast i samband med hyreshöjning.

    Görs inget av ovanstående skickas din hyresavi per post varje månad.

    Genom att välja Kivra, e-faktura eller autogiro gör du en insats för vår natur och miljö då papper och utskrifter ersätts av en elektronisk avisering.

  • Hänsyn ska visas mot grannar och andra närboende. “Festande” får ske vid enstaka tillfällen och ska hållas på en rimlig nivå. Vid regelbunden upprepning kan både grannars och hyresvärdens tålamod tryta och uppsägning och i värsta fall vräkning kan ske. Festa hur mycket du/ni vill, bara inte omgivningen störs. Mellan 23-06 ska det vara tyst och lugnt i huset.

    Även i de gemensamma utrymmena som trapphus, gård, soprum och tvättstuga är det viktigt att visa varandra hänsyn och följa de regler som finns.

I

  • I dagsläget har vi inte individuell mätning på våra fastigheter. Vi är dock på väg att se över detta. De fastigheter som byter värmesystem under 2023 och kommande nybyggnationer kommer att få individuell mätning för tappvarmvatten.

  • Du ansvarar för all utrustning som tillhör din lägenhet. Om du t ex väljer att plocka bort en innerdörr måste du förvara den på ett sådant sätt att den inte kommer till skada samt kan sättas tillbaka igen när du flyttar.

  • Du ansvarar för all utrustning som tillhör din lägenhet. Om du väljer att plocka bort exempelvis ett köksskåp, en innerdörr eller ett badkar måste du förvara dessa på ett sådant sätt att de inte kommer till skada samt kan sättas tillbaka igen när du flyttar.

  • Hur varmt bör det vara inomhus?

    Vi tillämpar och följder Folkhälsomyndighetens allmänna råd (FoHMFS 2014:17) gällande inomhustemperatur.

    Det innebär kortfattat att vår målsättning är att hålla en rumstemperatur mellan 20 och 21 grader.

    Sommartid får man räkna med 26 grader inomhus eller ännu varmare under kortare värmeböljor.

    När sätter vi på värmen i husen?

    I våra fastigheter går värmen igång automatiskt så fort det blir kallt ute. Ju kallare det blir, desto varmare vatten skickas ut till elementen. Vid snabba väderomslag, till exempel vid höst och vinter, hinner inte alltid fastighetens värmesystem med att ställa om sig i den takt som behövs och det kan därför upplevas som kallare i din bostad under en kort period.

    Varför är mitt element kallt ibland?

    På elementet sitter det i de allra flesta fall en termostat som känner av temperaturen i rummet. När termostaten känner av att temperaturen är mellan 20 -21 °C i stryps värmetillförseln då det inte finns något behov av ytterligare värmetillskott i rummet.. Därför kan elementet vara kallt trots att det är minusgrader ute.

    Vad kan jag göra för att reglera värmen?

    Tänk på att möblera värmeeffektivt. Placera inte möbler precis framför elementen då det hindrar värmen från att sprida sig i rummet. Tunga gardiner som hänger framför termostaten gör att den får svårt att känna av den genomsnittliga värmen i rummet vilket kan leda till all den läser av fel temperatur.

    Dra för gardiner och persienner på natten så håller du kylan ute och bevarar värmen inomhus.

    Vädra snabbt med tvärdrag i några minuter istället för att låta fönstren stå på glänt hela dagen. Då byts luften utan att rummet kyls ned.

    Vad gör jag om jag tycker det är kallt?

    Om temperaturen i din bostad är lägre än 20 grader under en längre period behöver du först kontrollera så att alla termostatvred eller ventiler är fullt öppna. Därefter kan du mäta inomhustemperaturen vilket ska göras mitt i rummet och minst en meter från golvnivå för att få ett så korrekt resultat som möjligt.

    Gör en felanmälan om du anser att temperaturen är för låg i din bostad. Anmäl också om du upplever att du har otäta fönster, dörrar eller golv eller om det drar kallt från ventilationen.

    Om din lägenhet har mekanisk ventilation med uteluftsventiler i fönster eller vägg är det mycket viktigt att dessa hålls öppna även om det kan märkas ett visst kallras från dem. Om de stängs vintertid kommer kall uteluft leta sig in på fel ställen i fastigheten och bidra till lägre inomhustemperatur och sämre komfort.

J

  • Vid fel utanför kontorstid hänvisar vi till Securitas Fastighetsjour som nås på telefon 010-470 56 39.

    Vi åtgärdar endast akuta fel utanför arbetstid såsom avloppsstopp, pågående vattenläcka eller strömlös lägenhet. För övriga ärenden hänvisas till nästkommande arbetsdag.

    Vid utelåsning kan Securitas bistå med upplåsning mot en kostnad som erläggs till dem.

K

  • Alla våra lägenheter är anslutna till ett öppet fibernät med möjlighet att köpa tjänster såsom bredband, digital-tv och IP-telefoni. Med undantag för bostäderna i Blikstorp där Bosnet är tjänsteleverantör så är alla fastigheter anslutna till Telias Öppen fiber.

    Det är du själv som hyresgäst som tecknar ett abonnemang för TV/telefoni/surf och det finns många olika tjänsteleverantörer att välja mellan med olika hastigheter och typer av tjänster.

    bredbandswebben.se kan du själv välja tjänsteleverantör.

    För er som bor i Blikstorp gäller istället www.bosnet.se.

    För fel eller problem med olika typer av bredbandstjänster hänvisas till respektive tjänsteleverantör.

  • Du är alltid välkommen att kontakta oss – vare sig du är nuvarande eller blivande hyresgäst hos oss.

    Vårt kontor ligger på Bangatan 13 i Hjo och vi har öppet måndag-torsdag 9.00-16.00 och fredag 9.00-15.00 med lunchstängt 12.00-13.00.

    Vår e-postadress är info@wennergrens.se

    Om du vill besöka oss för att prata lägenheter är det bäst om du ringer 0503-359 91 för att boka en tid med Nina Gumaelius som är uthyrningsansvarig.

  • Källargångar är utrymningsvägar och får inte användas för uppställning av föremål. Utrymningsvägar måste alltid hållas fria så att räddningspersonal kan komma fram.

L

  • Om du är intresserad av att hyra en loka av oss ber vi dig kontakta Erik Eriksson via telefon 0503- 359 90 eller mail erik.eriksson@wennergrens.se.

  • Hur varmt bör det vara inomhus? 

    Vi tillämpar och följder Folkhälsomyndighetens allmänna råd (FoHMFS 2014:17) gällande inomhustemperatur.

    Det innebär kortfattat att vår målsättning är att hålla en rumstemperatur mellan 20 och 21 grader.

    Sommartid får man räkna med 26 grader inomhus eller ännu varmare under kortare värmeböljor.

    När sätter vi på värmen i husen? 

    I våra fastigheter går värmen igång automatiskt så fort det blir kallt ute. Ju kallare det blir, desto varmare vatten skickas ut till elementen. Vid snabba väderomslag, till exempel vid höst och vinter, hinner inte alltid fastighetens värmesystem med att ställa om sig i den takt som behövs och det kan därför upplevas som kallare i din bostad under en kort period. 

    Varför är mitt element kallt ibland?  

    På elementet sitter det i de allra flesta fall en termostat som känner av temperaturen i rummet. När termostaten känner av att temperaturen är mellan 20 -21 °C i stryps värmetillförseln då det inte finns något behov av ytterligare värmetillskott i rummet.. Därför kan elementet vara kallt trots att det är minusgrader ute.  

    Vad kan jag göra för att reglera värmen?  

    Tänk på att möblera värmeeffektivt. Placera inte möbler precis framför elementen då det hindrar värmen från att sprida sig i rummet. Tunga gardiner som hänger framför termostaten gör att den får svårt att känna av den genomsnittliga värmen i rummet vilket kan leda till all den läser av fel temperatur.  

    Dra för gardiner och persienner på natten så håller du kylan ute och bevarar värmen inomhus. 

    Vädra snabbt med tvärdrag i några minuter istället för att låta fönstren stå på glänt hela dagen. Då byts luften utan att rummet kyls ned. 

    Vad gör jag om jag tycker det är kallt? 

    Om temperaturen i din bostad är lägre än 20 grader under en längre period behöver du först kontrollera så att alla termostatvred eller ventiler är fullt öppna. Därefter kan du mäta inomhustemperaturen vilket ska göras mitt i rummet och minst en meter från golvnivå för att få ett så korrekt resultat som möjligt.  

    Gör en felanmälan om du anser att temperaturen är för låg i din bostad. Anmäl också om du upplever att du har otäta fönster, dörrar eller golv eller om det drar kallt från ventilationen.  

    Om din lägenhet har mekanisk ventilation med uteluftsventiler i fönster eller vägg är det mycket viktigt att dessa hålls öppna även om det kan märkas ett visst kallras från dem. Om de stängs vintertid kommer kall uteluft leta sig in på fel ställen i fastigheten och bidra till lägre inomhustemperatur och sämre komfort.

  • Som hyresgäst hos oss på Wennergrens kan du använda ’Mina sidor’ för att göra felanmälan, se detaljer om ditt boende, t ex hyresavier och hyreskontrakt samt se viss annan information.

    Du loggar in med användaruppgifterna som har skickats per e-post eller post. Saknar du dessa kan du kontakta oss på 0503-359 90.

  • Ett extra tillägg för nyttjande av uttag för motorvärmare debiteras på de platser där detta finns. Kupévärmare får inte användas. Det är inte tillåtet att ladda en elbil med ett motorvärmaruttag då det kan börja brinna.

  • Kontakta oss eller gör en felanmälan om du får problem med myror eller andra skadedjur. Ser mer information under ’Skadedjur och ohyra’.

  • Målning och tapetsering får ske utan hyresvärdens tillstånd. Arbetet måste dock vara fackmannamässigt gjort. Om det inte är fallet kommer detta att noteras vid avflyttningsbesiktning och ersättningsskyldighet kan uppkomma.

M

N

  • Våra fastighetsskötare sätter upp namnskyltar på din dörr och postbox innan du flyttar in. Om du vill att ett namn ska ändras, tas bort eller läggas till så är det bara att kontakta oss.

  • Som hyresgäst får du kvittera ut dina nycklar hos oss när du flyttar in. Extra nycklar beställs, hämtas och betalas på kontoret. Det är inte tillåtet att tillverka nyckelkopior någon annanstans. Var rädd om dina nycklar så att du inte tappar bort dem. Borttappad nyckel medför byte av låscylindrar där du som hyresgäst står för hela kostnaden. Samtliga nycklar ska lämnas tillbaka när du flyttar, även de du eventuellt har beställt extra.

O

  • Om du misstänker att du har fått skadedjur i lägenheten är det jätteviktigt att du kontaktar oss direkt via telefon eller felanmälan. Som hyresgäst är du enligt hyreslagen skyldig att anmäla detta för att ohyran inte ska spridas vidare.

    Om du drabbats av skadedjur

    • Anmäl direkt när du misstänker att du har skadedjur.

    • Ha lägenheten tillgänglig för sanering och respektera överenskomna tider.

    • Följ de instruktioner du får gällande sanering.

    • Kasta alla matvaror som är angripna.

    • Rengör hyllor och lådor noga.

    • Tvätta angripna textilier.

    Förhindra skadedjur genom att

    • Städa hela lägenheten noggrant några gånger per år. Plocka ur köksskåp och lådor. Rengör hyllor, lådor och bakom spisen.

    • Dammsug golvlisterna i hela lägenheten med jämna mellanrum.

    • Eftersom insekter gärna gömmer sig lätt i springor är det viktigt att dammsuga i dessa.

    • Kom ihåg att rengöra städmaterialet noggrant både före och efter städning för att inte sprida eventuell ohyra.

    • Om du köper begagnade textilmöbler och kläder undersök dem noga innan du tar hem dem.

    • När du kommer hem från en resa ska du alltid lägga det som ska saneras i plastpåsar, stänga påsarna noggrant och sedan låta dem stå ute.

    • Tvätta alla kläder från resan på en gång eller låt dem ligga i en påse i frysen under sju dygn.

    • Rengör alla väskor du har haft med dig på resan.

    • När du dammsugit eventuella skadedjur behöver du lägga dammsugarpåsen i en plastpåse och knyta ihop direkt.

P

  • En parkeringsplats hyrs med ett separat hyresavtal. På parkeringsplatsen får endast ett kördugligt fordon parkeras (MC eller bil). Reparation eller tvätt av fordon får inte ske på parkeringsplatsen. Du som hyresgäst ansvarar för snöskottning på din egen parkeringsplats.

  • Vi har laddboxar för elbil på några av våra fastigheter och installerar fler i takt med att efterfrågan ökar. Hör av dig till kontoret på 0503-359 90 om du vill veta var vi har laddboxar idag. Ett extra tillägg samt debitering av förbrukad el för användande av laddbox debiteras på de platser där detta finns.

    Tänk på att de uttag för motorvärmare som finns är till för just motorvärmare. Dessa får under inga omständigheter användas för att ladda en elbil då det kan börja brinna.

  • Som hyresgäst får du lov att sätta in persienner i din lägenhet. Om det redan finns persienner när du flyttar in ska dessa vara kvar. Du ansvarar själv för persiennerna.

R

  • Radonmätning har enligt gällande krav och föreskrifter utförts i samtliga fastigheter. Kontakta oss som du har specifika frågor om detta.

  • Vi önskar att du inte röker inomhus då detta skadar lägenheten och hela fastigheten. En sanering från tobaksrök kostar mycket pengar och det är du som avflyttande hyresgäst som får stå för alla kostnader om det blir aktuellt. Om du röker på din balkong/uteplats ber vi dig att visa hänsyn mot dina grannar så att de inte får in tobaksrök i sina lägenheter.

S

  • Om du misstänker att du har fått skadedjur i lägenheten är det jätteviktigt att du kontaktar oss direkt via telefon eller felanmälan. Som hyresgäst är du enligt hyreslagen skyldig att anmäla detta för att ohyran inte ska spridas vidare.

    Om du drabbats av skadedjur

    • Anmäl direkt när du misstänker att du har skadedjur.

    • Ha lägenheten tillgänglig för sanering och respektera överenskomna tider.

    • Följ de instruktioner du får gällande sanering.

    • Kasta alla matvaror som är angripna.

    • Rengör hyllor och lådor noga.

    • Tvätta angripna textilier.

    Förhindra skadedjur genom att

    • Städa hela lägenheten noggrant några gånger per år. Plocka ur köksskåp och lådor. Rengör hyllor, lådor och bakom spisen.

    • Dammsug golvlisterna i hela lägenheten med jämna mellanrum.

    • Eftersom insekter gärna gömmer sig lätt i springor är det viktigt att dammsuga i dessa.

    • Kom ihåg att rengöra städmaterialet noggrant både före och efter städning för att inte sprida eventuell ohyra.

    • Om du köper begagnade textilmöbler och kläder undersök dem noga innan du tar hem dem.

    • När du kommer hem från en resa ska du alltid lägga det som ska saneras i plastpåsar, stänga påsarna noggrant och sedan låta dem stå ute.

    • Tvätta alla kläder från resan på en gång eller låt dem ligga i en påse i frysen under sju dygn.

    • Rengör alla väskor du har haft med dig på resan.

    • När du dammsugit eventuella skadedjur behöver du lägga dammsugarpåsen i en plastpåse och knyta ihop direkt.

  • Om du upptäcker skadegörelse ber vi dig att höra av dig till oss på Wennergrens via mina sidor, e-post eller telefon 0503-359 90. Skulle det vara så att du själv råkar göra sönder något önskar vi också att du kontaktar oss så att vi kan rätta till det.

  • Våra fastighetsskötare utför snöröjning och halkbekämpning tillsammans med kontrakterade entreprenörer. Då vi har många fastigheter att ta hand om kan det ibland ta en liten stund innan du får röjt utanför just dig. Var försiktig om du går ut om vi inte har hunnit skotta och halkbekämpa.

  • I anslutning till din fastighet finns det sopkärl. Matrester ska sorteras separat och slängas i bruna papperspåsar som finns att hämta på anvisade platser för ditt kvarter. Ditt restavfall slänger du i en tät plastpåse som du sedan knyter en dubbelknut kring.

    I flera av våra fastigheter finns även möjlighet till lättare sopsortering av glas, kartong, plast osv i tydligt uppmärkta sopkärl. I övrigt hänvisar vi till återvinningscentralerna i de olika kommunerna.

  • Om du har behov av att sätta in en spisvakt vänder du dig till kommunens bostadsanpassning.

  • Det är inte tillåtet att ha egen studsmatta eller pool i anslutning till fastigheten.

  • Det är mycket viktigt att lägenhet, förråd, balkong och uteplats är tömda på möbler och lösöre samt är väl städade när det är dags för avflyttningsbesiktning. Vi har under senare tid dessvärre sett en ökning i antalet anmärkningar på utförda flyttstädningar och vill därför trycka extra noga på hur viktigt det är att städningen är väl genomförd. Om lägenhetens städning underkänns vid avflyttningsbesiktning kommer vi att låta utföra omstäd på din bekostnad.

  • Störningar kan vara onormalt höga ljud som musik, bankande eller bråkande. Under dagtid kan detta vara vanligt förekommande ljud men mellan kl 23-06 ska det vara lugnt och tyst i huset så att alla boende ges möjlighet till sömn och återhämtning.

    Om du upplever störningar hör du av dig till Wennergrens kontor 0503-359 90 måndag-fredag 9.00-12.00 eller skickar ett mail till info@wennergrens.se

    Under pågående störning kl 23-06 hänvisar vi till störningsjouren: Securitas Fastighetsjour 010-470 56 39.

T

  • Tapetsering och målning får ske utan hyresvärdens tillstånd. Arbetet måste dock vara fackmannamässigt gjort. Om det inte är fallet kommer detta att noteras vid avflyttningsbesiktning och ersättningsskyldighet kan uppkomma.

  • Du får tillträde till din lägenhet den första vardagen i månaden. Nycklarna hämtas på vårt kontor i Hjo från kl 13.00 om inte annat överenskommits. Tänk på att hyran ska vara betald och att hemförsäkring och elabonnemang ska vara tecknade innan du hämtar ut nycklarna.

  • Ett trapphus är en utrymningsväg och ska hållas fri så att räddningstjänsten kan komma fram om det skulle behövas. Barnvagnar, skor eller cyklar får därför aldrig lämnas i trapphuset eller entrén. Inte heller soppåsar, möbler eller andra saker. Detta gäller även källargångar och utanför förråd. I vissa trapphus finns det avsedda utrymmen för rullatorer och barnvagnsunderreden. Insatsen tar du loss och förvarar i din lägenhet eller ditt förråd. Cyklar förvaras endast i cykelställ utanför, alternativt på annan anvisad plats. Det är inte tillåtet att röka i trapphuset.

  • Våra lägenheter är anpassade för ett visst antal boende utifrån ventilation, värme, slitage osv. Vi tillämpar därför följande riktlinjer:

    • Upp till 50 kvadratmeter, max tre personer

    • Upp till 70 kvadratmeter, max fyra personer

    • Upp till 90 kvadratmeter, max sex personer

    • Upp till 110 kvadratmeter, max åtta personer

    • Upp till 120 kvadratmeter, max tio personer

    Antalet personer avser vuxna och barn.

  • Om du vill sätta in en egen tvättmaskin eller torktumlare i din lägenhet behöver du kontakta oss för att stämma av om det är möjligt. Installationen måste vara fackmässigt gjord både vad gäller el- och VVS-arbeten.

    I många fall kan vi erbjuda en tvättmaskin mot en höjning av hyran, en s k standardhöjande åtgärd. Det är inte möjligt i alla lägenheter och avgörs från fall till fall. Kontakta oss på telefon 0503-359 90 eller info@wennergrens.se för mer information.

  • Det finns trivselregler uppsatta i alla tvättstugor. Det är mycket viktigt att du följer dessa för att visa hänsyn.

U

  • Om du vill säga upp kontraktet på din lägenhet ska detta ske skriftligen via mina sidor, via e-post till info@wennergrens.se eller per post.

    Om du har tillgång till ditt hyreskontrakt kan du istället skicka oss ditt exemplar av kontraktet med påskriven baksida där plats finns för underskrift vid uppsägning.

    Vi skickar alltid en bekräftelse på uppsägningen per post eller till mina sidor - bevaka detta noga så ingen missuppfattning sker eller att den skriftliga uppsägningen kommit bort på vägen.

    Vi ber dig notera att vi under uppsägningstiden har rätt till, efter överenskommelse, att visa lägenheten för nya hyresgäster.

    Uppsägningstid räknas alltid som tre månader från uppsägningsmånadens sista dag, d v s uppsägning den 20/5 ger avflyttning 31/8.

    För uppsägning av ett dödsbos hyresavtal kontakta uthyrningen 0503-35991 för mer information.

    När du flyttar från Wennergrens vill vi komma in i lägenheten och besiktiga den efter dig. Detta görs när lägenheten är tömd och städad. Vid en besiktning uppdateras vi om skicket på lägenheten i stort samt skyddar dig och inflyttande hyresgäst mot eventuella tvister om uppkomna skador, etc.

    Ring 0503-359 90 i god tid innan avflyttning för att beställa besiktningstid.

  • Uppsägningstiden för en hyresrätt är tre kalendermånader. Uppsägningstid räknas alltid som tre månader från uppsägningsmånadens sista dag, d v s uppsägning den 20/5 ger avflyttning 31/8.

    Vid dödsfall gäller en månads uppsägningstid. Läs mer under fliken Dödsbo.

  • Vid utelåsning kan vi via Securitas Fastighetsjour erbjuda hjälp med upplåsning på kvällar och helger. Securitas nås på telefon 010-470 56 39 och tar ut en avgift om 500: - inklusive moms för servicen.

    Det är mycket viktigt att du kan legitimera dig, annars kan inte en upplåsning ske.

  • Vissa av våra lägenheter har uteplats. Där får du ha egna krukor och möbler som inte är fast installerade. Du får inte plantera egna växter i de omkringliggande rabatterna eller göra åverkan på fasad eller andra delar av byggnaden t ex lägga plattor eller skruva upp taksegel.

    Du som hyresgäst ansvarar för underhållet av din uteplats. Det innefattar t ex att ta bort ogräs och hålla rent och snyggt.

  • Alla som söker bostad hos Wennergrens ska registrera sig, eller få hjälp att registrera sig som bostadssökande via vår hemsida www.wennergrens.se

    Det stora flertalet lägenheter förmedlas genom att de läggs ut på vår hemsida. De som registrerat sig som sökande kan då anmäla intresse för lägenheten under den tid som anges, normalt 7 dagar.

    Lägenheten kommer sedan att erbjudas för visning till ett urval av dem som anmält intresse. Wennergrens gör en fri prövning där olika faktorer kan spela in, exempelvis hur lång tid de sökande varit registrerade som bostadssökande, särskild hänsyn och/eller förtur enligt vad som skrivs längre ned i detta dokument.

    För vissa kategorier av lägenheter kan en striktare förmedlingsrutin gälla, såsom följande:

    1. Lägenhet på bottenplan och/eller i fastighet med hiss.

    2. Lägenhet med sjöläge.

    3. Vissa specifika lägenheter/fastigheter, såsom trygghetsboende och/eller lägenheter byggda med statligt investeringsstöd.

    En andel av dessa lägenheter kan komma att förmedlas genom att erbjudande skickas direkt till ett visst antal hyresgäster som varit registrerade längst som bostadssökande för den aktuella lägenheten och/eller lägenhetstypen.

    Wennergrens grundkrav för bostadssökande

    För att få hyra lägenhet hos Wennergrens måste man uppfylla följande grundkrav:

    • ha fyllt 18 år

    • uppfylla våra krav för skulder och betalnings-anmärkningar

    • uppfylla våra inkomstkrav

    • inte ha misskött sin relation med Wennergrens sedan tidigare

    • vid behov kunna uppvisa goda boendereferenser

    Uppfylls inte dessa krav kan man inte få en lägenhet hos oss och vi förbehåller oss rätten att pröva varje hyresgäst individuellt mot uppsatta krav.

    Skulder och betalningsanmärkningar

    Vi gör alltid en kreditupplysning innan vi skickar ut ett erbjudande på en lägenhet, dock max en gång var sjätte månad. Visar kreditupplysningen betalningsanmärkningar eller skulder kommer vi inte att erbjuda någon lägenhet. Är skulderna betalda måste kunden kunna uppvisa goda boendereferenser på minst två år.

    Uppfylls inte kraven om godtagbar inkomst, eller om en mindre betalningsanmärkning finns, kan ändå lägenhet erbjudas hos Wennergrens mot att godtagbar ekonomisk säkerhet ställs, exempelvis borgen eller bankgaranti. Det är Wennergrens som avgör om en säkerhet är godtagbar eller inte.

    Krav på inkomstnivå

    Vi på Wennergrens vill att våra hyresgäster ska kunna bo kvar i våra lägenheter och inte hamna i situation där de får svårighet att betala hyran. Av den anledningen tittar vi på inkomst i förhållande till hyran. Är det två som ska hyra lägenheten tillsammans ser vi på hushållets gemensamma inkomstnivå.

    Vi gör alltid en individuell bedömning i dialog med hyresgästen när det gäller inkomst och betalningsförmåga. Det är tillräckligt att det är sannolikt att du som hyresgäst har möjlighet att betala hyran vid en kalkyl av vad hushållet har kvar att leva på efter att hyran är betald.

    Godkända inkomstslag

    Vi godkänner följande som inkomst:

    • Lön från arbete, anställning eller egen näringsverksamhet

    • A-kassa eller annan arbetsmarknadspolitisk ersättning

    • Studiemedel och/eller CSN-lån

    • Pension

    • Inkomst från kapital

    • Bostadsbidrag, bostadstillägg

    • Försörjningsstöd godkänt av socialtjänsten i respektive kommun

    • Skattepliktiga ersättningar från Försäkringskassan (till exempel aktivitetsersättning, sjukersättning, sjukpenning, föräldrapenning)

    Särskild hänsyn och förtur

    Vår strävan är att få rätt kund till rätt bostad och därmed nöjda hyresgäster. Vid valet kan särskild hänsyn tas på följande grunder:

    • Befintliga hyresgäster som bott minst 12 månader i nuvarande lägenhet och som har godtagbara skäl för att byta lägenhet

    • Separation/skilsmässa/dödsfall

    • Vid särskilda skäl relaterade till den sökandes familjesituation

    • Förtur via vårt samarbete med socialtjänsten

    • Förtur p g a arbete på orten - där snabb tillgång till bostad är en förutsättning för tjänsten.

    Antal boende i våra lägenheter

    Stor efterfrågan på bostäder kan bidra till att många tränger ihop sig och bor alltför trångt i samma bostad. Därför finns riktlinjer för hur många personer som får bo i en och samma lägenhet hos oss. Detta gör vi för att förhindra osunda boendeförhållanden, både för den som bor trångt, men även för kringboende som påverkas.

    Vi tillämpar följande riktlinjer beträffande antal boende i varje lägenhet:

    • Upp till 50 kvadratmeter, max tre personer

    • Upp till 70 kvadratmeter, max fyra personer

    • Upp till 90 kvadratmeter, max sex personer

    • Upp till 110 kvadratmeter, max åtta personer

    • Upp till 120 kvadratmeter, max tio personer

    Antalet personer avser vuxna och barn.

    Bedömningen av hur många som får bo i lägenheten är ingen fast regel. Undantag finns för familjer med många barn och när lägenheten är större än normalt. Dessa undantag bedöms från fall till fall.

    Särskilt om Rönnen

    För vårt bostadsområde Rönnen i Hjo, med 36 lägenheter färdigställda 2018, gäller särskild bostadskö vid sidan av vår ordinarie uthyrningspolicy. För att kunna anmäla intresse eller söka lägenhet i kv Rönnen krävs att man registrerat sig som sökande på vår webbplats via “Mina sidor” helt enligt ordinarie rutin, men att man under “områden” gjort ett val att ansökan gäller Rönnen - eventuellt kombinerat med andra områdesval.

    Lägenheterna i kv Rönnen förmedlas sedan genom att de läggs ut som lediga på vår webbplats, precis som alla andra lägenheter. Lägenheten erbjuds därefter den som via webben eller “Mina sidor” anmäler sig och som har längst tid i den särskilda kön för Rönnen. Tackar denne nej går erbjudandet vidare till nästa som anmält intresse med beaktande av kötid.

    Vi tillämpar inga särskilda inkomstkrav för lägenheterna i kv Rönnen utan följer riktlinjerna i förordningen om investeringsstöd vilket innebär att Kronofogdemyndighetens förbehållsbelopp är normerande när vi bedömer om inkomsten räcker för att betala hyran.

V

  • Med jämna mellanrum utför vi en så kallad OVK (Obligatorisk VentilationsKontroll). Det enda som krävs av dig som hyresgäst är att vi får tillträde till lägenheten för att utföra kontrollen. Ibland kan det även krävas att du som hyresgäst tar bort ev filter etc. Vi informerar dig om och när detta är aktuellt.

  • Under uppsägningstiden har vi rätt till, efter överenskommelse, att visa lägenheten för eventuella nya hyresgäster. Vi kontaktar er och bokar in en tid för visning som fungerar för alla inblandade.

  • Den som reser eller handlar begagnade möbler riskerar att få med sig vägglöss hem. Under natten kommer de fram och uppsöker en sovande människa som de kan suga blod av. Dagtid befinner sig vägglössen i springor i sängbottnar eller möbler och kan därför vara svåra att upptäcka. Vanliga symptom på vägglusbett är svullnad och rodnad tillsammans med viss smärta och klåda. Det är därför mycket viktigt att du hör av dig till oss på en gång om du misstänker att du har vägglöss så att vi kan sanera din lägenhet.

    Så här förebygger du vägglöss

    • Var vaksam när du tar hem begagnade möbler.

    • Förvara aldrig din resväska öppen på golvet när du är ute och reser.

    • Ta inte in resväskan direkt när du kommer hem.

    • Tvätta alla kläder du haft med dig på resan i 60 grader.

    • Lägg misstänkta föremål i frysen under sju dygn.

    (Källa Anticimex)

  • Hur varmt bör det vara inomhus?

    Vi tillämpar och följder Folkhälsomyndighetens allmänna råd (FoHMFS 2014:17) gällande inomhustemperatur.

    Det innebär kortfattat att vår målsättning är att hålla en rumstemperatur mellan 20 och 21 grader.

    Sommartid får man räkna med 26 grader inomhus eller ännu varmare under kortare värmeböljor.

    När sätter vi på värmen i husen?

    I våra fastigheter går värmen igång automatiskt så fort det blir kallt ute. Ju kallare det blir, desto varmare vatten skickas ut till elementen. Vid snabba väderomslag, till exempel vid höst och vinter, hinner inte alltid fastighetens värmesystem med att ställa om sig i den takt som behövs och det kan därför upplevas som kallare i din bostad under en kort period.

    Varför är mitt element kallt ibland?

    På elementet sitter det i de allra flesta fall en termostat som känner av temperaturen i rummet. När termostaten känner av att temperaturen är mellan 20 -21 °C i stryps värmetillförseln då det inte finns något behov av ytterligare värmetillskott i rummet.. Därför kan elementet vara kallt trots att det är minusgrader ute.

    Vad kan jag göra för att reglera värmen?

    Tänk på att möblera värmeeffektivt. Placera inte möbler precis framför elementen då det hindrar värmen från att sprida sig i rummet. Tunga gardiner som hänger framför termostaten gör att den får svårt att känna av den genomsnittliga värmen i rummet vilket kan leda till all den läser av fel temperatur.

    Dra för gardiner och persienner på natten så håller du kylan ute och bevarar värmen inomhus.

    Vädra snabbt med tvärdrag i några minuter istället för att låta fönstren stå på glänt hela dagen. Då byts luften utan att rummet kyls ned.

    Vad gör jag om jag tycker det är kallt?

    Om temperaturen i din bostad är lägre än 20 grader under en längre period behöver du först kontrollera så att alla termostatvred eller ventiler är fullt öppna. Därefter kan du mäta inomhustemperaturen vilket ska göras mitt i rummet och minst en meter från golvnivå för att få ett så korrekt resultat som möjligt.

    Gör en felanmälan om du anser att temperaturen är för låg i din bostad. Anmäl också om du upplever att du har otäta fönster, dörrar eller golv eller om det drar kallt från ventilationen.

    Om din lägenhet har mekanisk ventilation med uteluftsventiler i fönster eller vägg är det mycket viktigt att dessa hålls öppna även om det kan märkas ett visst kallras från dem. Om de stängs vintertid kommer kall uteluft leta sig in på fel ställen i fastigheten och bidra till lägre inomhustemperatur och sämre komfort.

Å

  • I många av våra soprum finns sopsortering med tydligt uppmärkta kärl för kartong, plast, glas osv. Allt övrigt avfall hänvisar vi till de återvinningsstationer som finns i kommunen. Du får inte slänga något annat än det som är anvisat i våra soprum.

Ö

  • Om två sammanboende flyttar isär och den ene önskar överta kontraktet ensam går det bra om bostaden är anskaffad för gemensamt bruk. Hyresvärden ska också kunna godkänna den kvarboende som hyresgäst. Kontakta oss på kontoret 0503-35990 för mer information.